អត្ថបទព័ត៌មានស្តីពីការកម្សាន្ត និងការអប់រំ
ក្រោមប្រធានបទ “ការកម្សាន្តតាមបែបអប់រំតាមរយៈប្រព័ន្ធឌីជីថល”
អត្ថបទដោយ : ឃី គឹមស្រៀ
ការកម្សាន្តបែបអប់រំ (ដែលហៅថា Edutainment ជាភាសាអង់គ្លេស) គឺជាពាក្យដែលសំដៅលើប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយដែលត្រូវបានបង្កើតឡើងក្នុងគោលបំណងដើម្បីផ្តល់នូវអប់រំតាមរយៈការកម្សាន្ត។ Edutainment ជាពាក្យដែលត្រូវបានប្រើដំបូងឡើយនៅដើមឆ្នាំ១៩៥៤ ដោយលោក Walt Disney។ ជាទូទៅ វារួមបញ្ចូលទៅដោយខ្លឹមសារដែលទាក់ទងទៅនឹងការអប់រំ ការផ្តល់នូវចំណេះដឹង ហើយវាក៏ត្រូវបានរាប់បញ្ចូល និងប្រើប្រាស់ជាវិធីសាស្រ្តក្នុងការបង្រៀនផងដែរ។ Edutainment ត្រូវបានប្រើប្រាស់ដោយបណ្ឌិតសភា សាជីវកម្ម រដ្ឋាភិបាល
និងអង្គភាពផ្សេងទៀតនៅក្នុងប្រទេសនានាជុំវិញពិភពលោកក្នុងគោលបំណងដើម្បីផ្សព្វផ្សាយព័ត៌មាន ចំណេះដឹង នៅក្នុងថ្នាក់រៀន ឬតាមរយៈទូរទស្សន៍ វិទ្យុ និងប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយផ្សេងទៀត ដើម្បីជះឥទ្ធិពលលើទស្សនៈ និងអាកប្បកិរិយារបស់អ្នកដែលយកទៅអនុវត្ត។ ការកម្សាន្តក្នុងន័យអប់រំបានជួយជំរុញ និងបង្កើនការលើកទឹកចិត្តរបស់កូនសិស្ស ក្នុងការចូលរួមចែករំលែកនូវចំណេះដឹងថ្មីៗ បទពិសោធន៍ ព្រមទាំងជំរុញឲ្យកូនសិស្សកាន់តែមានការយកចិត្តទុកដាក់ ផ្តោតអារម្មណ៍រៀនសូត្រ។ ឧទាហរណ៍ថា អ្នកចង់បង្កើននូវចំណេះដឹងភាសាអង់គ្លេសតាមរយៈប្រព័ន្ធឌីជីថល ហើយការបង្កើនចំណេះដឹងភាសាអង់គ្លេសតាមរយៈប្រព័ន្ធឌីជីថលមានដូចជា ការស្តាប់វិទ្យុកម្សាន្តតាមកម្មវិធីផតខាស់ (Podcasts) ការអានប្លុកស្ប៉ត (Blogspots) ការមើលកុន (Movies) ការមើលទូរទស្សន៍ ការលេងហ្គេម ការមើលទស្សនាវីដេអូខ្លីៗក្នុង YouTube ជាដើម។ ការប្រើប្រាស់វិទ្យុអាចបម្រើជាយានជំនិះដ៏មានប្រសិទ្ធភាពសម្រាប់ការកម្សាន្តបែបអប់រំ។ ល្ខោនអូប៉េរ៉ាវិទ្យុរបស់អង់គ្លេស The Archers មានរយៈពេលជាច្រើនទស្សវត្សមកហើយ ដែលត្រូវបានអប់រំជាប្រព័ន្ធដល់ ទស្សនិកជនរបស់ខ្លួនអំពីបញ្ហាកសិកម្ម។ ដូចគ្នានេះដែរ ល្ខោនអូប៉េរ៉ាវិទ្យុតង់ហ្សានី Twende na Wakati (“Let’s Go With the Times”) ត្រូវបានសរសេរជាចម្បង ដើម្បីលើកកម្ពស់ដល់ការធ្វើផែនការគ្រួសារ។

ដូចគ្នាផងដែរ ផតខាសបានចាប់ផ្តើមធ្វើជាគំរូដល់គោលគំនិតនៃការអប់រំ ដោយកម្មវិធីវិទ្យុមួយចំនួនក៏មាននៅក្នុងទម្រង់ឌីជីថលនេះផងដែរ។ វាមិនត្រឹមតែមានខ្លឹមសារអប់រំ ដែលគ្រាន់តែអាចស្ដាប់កម្សាន្តបានតែប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែក៏មានផតខាសដែលត្រូវបានប្រើជាឧបករណ៍ ដើម្បីយកប្រើក្នុងការអប់រំផងដែរ។ ប្រជាប្រិយភាពរបស់កម្មវិធីមួយនេះ បានកើនឡើងផងដែរ ដោយមានការគាំទ្រ និងប្រើប្រាស់ជាប្រចាំនៅជុំវិញពិភពលោក។ តំណភ្ជាប់ខាងក្រោមនេះជាកម្មវិធីផតខាសមួយដែលខ្ញុំបានបង្កើតឡើង ទុកជាការស្តាប់កម្សាន្តក្នុងលក្ខណៈអប់រំ និងចែករំលែកក្នុងការធ្វើនិក្ខេបបទស្រាវជ្រាវ ក៏ដូចជាការបង្កើននូវចំណេះដឹងភាសាអង់គ្លេសផងដែរ។
(My Podcast link: https://anchor.fm/…/How-to-Conduct-a-Qualitative…)
ការអានប្លក់ក៏ជាសកម្មភាពកម្សាន្តមួយដែលអាចជួយដល់ការអប់រំផងដែរ។ ការអានប្លក់បានផ្តល់នូវអត្ថប្រយោជន៍ដល់អ្នកអានតាមវិធីពីរយ៉ាង៖ ទីមួយ អ្នកកំពុងអានអ្វីដែលអ្នកកំពុងអាន និងទីពីរ អ្នកកំពុងកែលម្អវាក្យសព្ទរបស់អ្នកឱ្យបានប្រសើរឡើងក្នុងពេលតែមួយ។ ចំពោះអ្នកដែលជួបប្រទះពាក្យដែលថ្មីទាំងស្រុង ហើយការអានប្លក់នឹងផ្តល់ឱ្យអ្នកនូវគំនិតថ្មីៗល្អៗអំពីការប្រើប្រាស់ពាក្យ ពោលគឺរបៀបនៅក្នុងការប្រើប្រាស់ពាក្យនៅក្នុងល្បះ ឬប្រយោគជាដើម។ និយាយរួមទៅ វាជាគន្លឹះមួយក្នុងការអភិវឌ្ឍវាក្យសព្ទ ដើម្បីយកទៅប្រើការនៅក្នុងការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាភាសាអង់គ្លេស។ នេះគឺជាតំណភ្ជាប់មួយនៃគេហទំព័រប្លក់ ដែលខ្ញុំបានសរសេរឡើងជាភាសាអង់គ្លេស។
(My Blog link: https://instructorkim.blogspot.com/…/5-powerful-ways-to…)
ការមើលកុនមានខ្លឹមសារអប់រំបានបង្ហាញខ្លួននៅដើមឆ្នាំ១៩៤៣ ដូចជារឿង Private Snafu ហើយនៅតែអាចឃើញនៅក្នុងខ្សែភាពយន្តដូចជារឿង An Inconvenient Truth ជាដើម។ បន្ទាប់ពីសង្គ្រាមលោកលើកទី២ ការកម្សាន្តបែបអប់រំបានផ្លាស់ប្តូរឆ្ពោះទៅរកទូរទស្សន៍។ កម្មវិធីទូរទស្សន៍ចែកចេញជាបីប្រភេទធំៗ៖ អ្នកដែលមានបំណងអប់រំជាចម្បង អ្នកដែលមានសញ្ញាបត្រខ្ពស់ទាំងការអប់រំ និងការកម្សាន្ត និងកម្មវិធីកម្សាន្តដែលមានខ្លឹមសារតម្លៃអប់រំ។
ចំពោះល្បែងកម្សាន្តបែបអប់រំ ដែលហៅថាហ្គេម (Games) ជាភាសាអង់គ្លេស ក៏បានបំពេញគោលបំណងនៃការអប់រំមួយចំនួនផងដែរ។ ជាទូទៅ ហ្គេមមួយចំនួនត្រូវបានបង្កើតឡើង ដោយមានបញ្ចូលទាំងការអប់រំ ទាំងការកម្សាន្ត។ ប្រភេទហ្គេមដូចជា ក្តារ រូបភាពលើកាត សំណួរ និងវីដេអូហ្គេម ត្រូវបានយកទៅប្រើប្រាស់ក្នុង បរិបទការអប់រំ ក៏ដូចជាការជំរុញ និងលើកទឹកចិត្តកូនសិស្សឱ្យយកចិត្តទុកដាក់រៀនសូត្រ។ ហ្គេមអប់រំក៏ត្រូវបានចាត់ទុកជាឧបករណ៍ជំនួយការដ៏ល្អមួយ ដែលអាចបង្រៀនសិស្សនូវមុខវិជ្ជាជាក់លាក់ណាមួយ ហើយវាក៏ជួយបង្រីកនូវគំនិត ពង្រឹងការអភិវឌ្ឍ ការស្វែងយល់អំពីព្រឹត្តិការណ៍ប្រវត្តិសាស្ត្រ ឬវប្បធម៌ ហើយក៏អាច បណ្តុះនូវជំនាញទន់ណាមួយផងដែរ។
How to Conduct a Qualitative Research Proposal by Instructor Kimsrea
In this podcast, I shared simple steps of how to do a qualitative research proposal. In the research proposal, you only need to focus on the first three chapters. Please listen to my sharing in the recording should you want to know more about how to do the research proposal!
សរុបសេចក្តីមក ការកម្សាន្តតាមបែបអប់រំតាមរយៈប្រព័ន្ធឌីជីថលដូចដែលបានរៀបរាប់ខាងលើនេះ ពិតជាអាចជួយសម្របសម្រួលដល់ការអប់រំទាំងក្នុងប្រព័ន្ធ និងក្រៅប្រព័ន្ធ។
អត្ថបទដកស្រង់ និងបកប្រែចេញពីគេហទំព័រ៖